|
||||||||
De Madalitso Band bestaat uit een duo: Yobu Maligwa op de babaton, een 1-snarige bas en zang en Yosefe Kalekeni op 4-snarige gitaar en voetdrums en tweede stem. Dit duo komt uit Malawi en speelt ruige muziek op zelfgemaakte instrumenten. In 2017 speelden ze voor het eerst buiten Malawi om twee shows te brengen in Santi Za Busara in Zanzibar, daar werden ze ontdekt door de BBC die ze uitzond op hun Global Beats programma. Inmiddels stonden ze op het Roskilde Festival in Denemarken en veroverden ze Europa. Maar ze mogen dan prima muzikale ambassadeurs van hun land zijn, Malawi blijft een van de allerarmste landen in de wereld, jarenlang speelde de Malitso Band op de straten van de hoofdstad Lilongue, armoede door ontbossing, droogte en ziekte teisteren het land, des temeer bewondering wekt het feit dat de muziek uit Malawi zich wereldwijd laat horen en populair maakt. Het succes van de muziek uit Malawi is begonnen met de populaire babatoni speler Gasper Nali en de Malawi Mouse Boys die speelden op Peter Gabriel’s Womad Festival en toerden door Australië, Nieuw Zeeland en de V.S. De basis is eigenlijk voor het eerst vastgelegd op een lp uit de 70er jaren van de Kachamba Brothers, een van de meest aanstekelijke platen uit het continent die duidelijk elementen bevat van de Zuid-Afrikaanse Kwela en Jive. Dit is het tweede album van de Madalitso Band, ditmaal op het Zwitserse Bongo Joe label. De zelfgemaakte instrumenten die hier gebruikt worden klinken als een compleet orkest. De gitaar van Yosefe Kaleki blijft dichtbij het ritme van de voetdrums terwijl Yobu Maligwa’s babaloni, die er uitziet als een grote banjo met een heel lange steel, zorgt voor het basisgeluid en functioneert ook als hoofdinstrument, het sliding basgeluid berust op dezelfde techniek als bij de slidegitaar in de blues. Het geheel zorgt voor een sterk hypnotiserend effect met veel subtiele klankvariaties. De zang is messcherp en de ritmes zijn uiterst swingend. De taal is Chichewa, maar in het keurige cd boekje is er een Engelse vertaling, de teksten variëren van een loftuiting op Malawi in “Vina Vina Malawi” tot liedesverklaringen in “Wasala” en “Mita”. Een uiterst boeiend schijfje dat me doet uitzien naar een live beluistering. Jan van Leersum
|
||||||||
|
||||||||